Mestret matten for å gå på skole på en båt

Skrevet av

Skrevet av Emma Eriksson

8/13/2020

Drømmen var å tilbringe andreåret på havet, men da måtte Marte ta tak for å forbedre noen av karakterene sine. Personlig lærer Ruben lagde et opplegg med fokus på læreglede og mestring og etter bare et halvt år vokste selvtilliten og motivasjonen til Marte. Med en sekser på karakterkortet fikk hun oppfylle sin drøm.

Våre personlige lærere er klare for å hjelpe i alle fag. Book en gratis kartleggingstime her.

Tilpasset læringen etter Martes behov

Da Marte begynte i andreklasse på videregående så hverdagen ganske annerledes ut enn for de fleste skoleelever. Dagene ble ikke tilbrakt i et kjedelig klasserom, og hun måtte ikke traske til og fra skolen i høstmørket. Marte tok et utvekslingsår på A+ World Academy, en norskdrevet privatskole på et skip som reiser rundt på nesten alle verdens kontinenter samtidig som elevene får undervisning. På akademiets hjemmeside står det at de ser etter “motiverte og modne studenter som vil utforske verden og ta på seg utfordringer for å kunne vokse og utvikle seg." og studentene må være “akademisk sterke for å kunne møte kravene for deres strenge læreplan.”. Dette var høye krav, men Marte ville vise at hun kunne levere.

– Jeg trengte hjelp. Jeg skjønte fort at jeg ikke fikk med meg nok i timen, og jeg trengte å gå dypere inn i faget. Jeg begynte med timer med Ruben etter jul i fjor, og møtte ham to timer i uken fram til sommeren – noen uker oftere, før prøver og eksamen. Jeg var nødt til å jobbe med matten for å kunne komme inn på båtutvekslingen.

Ruben studerer rettsvitenskap ved UiO, på syvende semester. Han er god på å tilegne seg ny kunnskap, og enda viktigere; på å lære bort til andre.

– Først av alt har jeg alltid vært glad i å lære bort, og har gjort det i større eller mindre grad siden ungdomsskolen. Selv har jeg vært heldig og helt fra barneskolen lært nye ting svært enkelt. Samtidig vet jeg at mange ikke er like heldige. Dette handler ikke om å være smart eller dum, men at vi alle er forskjellige. Jeg stiller meg aldri opp med kritt foran en tavle for å innprente eleven med fagstoff, i mine timer jobber vi sammen med oppgavene, og møter vi på problemer forsøker vi å løse dem sammen.

Portrett av Personlig lærer Ruben
Ruben er student og jobber som personlig lærer hos Learnlink.

Marte forteller at dette var Rubens styrke:

– Å jobbe med Ruben var veldig hyggelig. Han brukte enkle forklaringsmetoder og ga meg tid til å tenke. Han sa ikke svarene med en gang, men viste forståelse for at jeg trengte å bruke litt tid på å komme fram til svaret.

Denne læringsmetoden er noe Ruben bruker aktivt, for å styrke elevens uavhengighet, tro på seg selv og evne til å ta ansvar for egen læring.

Har dere behov for ekstra oppfølging? Her er fem gode grunner til å prøve en personlig lærer.

Hang etter på ungdomsskolen

For Marte ble én-til-én undervisningen med Ruben redningen. Det er ikke alltid like lett å få med seg alt i klasserommet, og jo lengre bak man blir hengende etter, jo vanskeligere blir det å hente seg inn i pensumet igjen. Marte er godt kjent med klasseromsproblematikken:

– Læreren på skolen gikk ofte altfor fort gjennom temaene, og jeg følte at vi lærte på en måte som ikke passet meg helt. Jeg hadde mange hull i matematikken på grunn av fravær på ungdomsskolen, og disse klarte jeg ikke å reparere alene. Jeg turte aldri å stille spørsmål i timene, selv om det hendte at jeg ikke skjønte noen ting. Da ble det vanskelig. Med en personlig lærer kan man selv bestemme hva man vil jobbe med, og man kan fokusere på det man selv sliter med. Jeg føler virkelig at jeg skjønner matten mye lettere nå.

Ruben forteller at Marte ikke er alene om å synes at klasseromsundervisningen er utfordrende. Han prøver å finne læringsmetoder som er tilpasset hver enkelt elev, og da må han noen ganger være kreativ.

– Det er viktig at elevene sier ifra når de har spørsmål eller ønsker å gjøre ting annerledes, jeg som lærer må alltid være åpen for innspill. Noen liker best at vi tar for oss tema for tema, mens andre liker best at vi tar for oss tidligere prøver som inneholder en god miks. Noen liker at jeg kommer med mange eksempler fra det virkelige liv, som for eksempel hvordan en graf kunne blitt brukt til å forklare en taxis start- og kilometerpris, mens andre foretrekker en teoretisk tilnærming til oppgavene, forklarer han.

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs
Marte sammen med en skilpadde under undervisningsår på båt
Marte er glad i å reise og å oppleve ting på nye steder. Et år på sjøen passet derfor perfekt!

Fokus på mestring gir læreglede

Mestringsfølelse er noe vi i Learnlink er svært opptatt av og som de personlige lærerne jobber mye med. For mange blir klasserommet overveldende, og med lav forståelse synker også selvfølelsen.

– Hovedutfordringene til Marte var nok mangel på tro på seg selv og problemer med å fokusere på fag for lang tid av gangen. Jeg underviste Marte kun i ett semester, og det er utrolig hva en kan få til på kort tid så lenge man jobber sammen mot et konkret mål. Det er til syvende og sist elevens egen motivasjon som avgjør resultatene, sier Ruben.

Prøv en gratis, uforpliktende kartleggingstime med en personlig lærer. Les mer her.

Marte selv er strålende fornøyd med resultatene hun oppnådde sammen med læreren sin.

– Det aller viktigste jeg oppnådde gjennom undervisningen fra Learnlink var økt selvfølelse. Jeg er ikke dum, og det er ikke sånn at jeg ikke klarer å lære ting, slik som jeg hadde begynt å tro. Jeg kom til et punkt hvor jeg ikke lenger trodde det var noen vits å gjøre en innsats, men med Rubens hjelp fikk jeg bedre og bedre karakterer. Hver gang jeg fikk tilbake en prøve med sekstallet økte troen på at jeg får til det jeg vil! Jeg kan klare å få til hva jeg vil, jeg må kanskje bare jobbe litt hardere.