Hvordan oppfordrer jeg barna mine til å sette seg mål?

Skrevet av

Skrevet av Emma Eriksson

10/12/2020

Våre personlige lærere er opptatte av å hele tiden sette mål med elevene sine, og så jobbe mot disse. Har man et mål i sikte er det lettere å holde seg fokusert lenger, og mestringsfølelsen man får når målet er nådd er en kjempeviktig motivasjonsboost. Sette mål kan dere også gjøre hjemme - dette bør dere tenke på.

Hva er et mål?

Når man har et mål anerkjenner man at det man driver med har en hensikt, at det betyr noe, og at det å få det til vil gi deg noe tilbake. Skolen er allerede bygget opp etter en rekke kompetansemål, men disse appellerer ikke nødvendigvis til elevene på samme måte som lærerne. Skoleelever skal gjennom drøssevis av temaer hvert år, og det kan være vanskelig å se hva poenget med alt man lærer er. Da blir det også vanskelig å finne motivasjon til å gjennomføre det.

Ved å fokusere på et mål og jobbe aktivt mot det øker man mulighetene for å få ting gjort, gjøre det riktig og å lære noe av det. Dette er jo også grunnen til at vi setter mål - for å finne ut av om vi har jobbet på riktig måte.

Søstrene Tone og Lene har dysleksi, og det gjør matten utfordrende. Med tilpasset undervisning henger de ikke lenger bak i timen!

Hvordan setter man gode mål?

Et mål kan i prinsippet være hva som helst, men det lønner seg å ha realistiske mål. Vi vil at barna skal oppnå målene sine, fordi det gir mestringsfølelse som igjen bidrar til å styrke motivasjonen. De må ikke være for store og vanskelige, men gi en god utfordring samtidig som de er oppnåelige. Sett gjerne opp delmål på veien for å holde fokus og ikke miste gnisten fordi det tar lang tid å bli ferdig.

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs

Slik oppfordrer du barna til å sette seg mål

Den beste måten å få barna til å forstå hvorfor det er lurt med gode mål er å prøve det i praksis og la dem oppleve mestringsfølelsen det gir. Det vil gi mersmak! Dere kan ta utgangspunkt i kompetansemålene fra skolen eller fra kapitlene i læreboka og sette noen arbeidsmål. Sett for eksempel en frist for når et antall oppgaver skal være gjennomført, eller sett et krav om hvilke ting dere skal huske etter at et antall sider er lest. La gjennomføringen av målet motivere, tenk på og beskriv den gode følelsen de vil få når målet er nådd.

Nysgjerrig på hva som gjør våre personlige lærere så gode? Les om dem her!

For veldig umotiverte barn er det gjerne lenge siden de har kjent på mestring i skolen, og de kan begynne å tvile på at de får til ting. Da er det viktig at du som forelder kan være deres motivator og få dem i gang igjen. Hjelp dem med å tro på hva de kan og prat om hvordan dere skal gå frem for å nå målet deres. I dette tilfellet bør det være et realistisk og fullt oppnåelig mål, for eksempel et delmål på veien mot en større gevinst.

Når dere omsider har nådd målet deres, ikke spar på rosen. Oppfordre barna til å være stolte av seg selv! Med god oppfølging kan dette bli en god rutine å jobbe etter, og leksene i seg selv vil bli kilde til motivasjon.