Nedstengningen av skolene i vår kunne ingen forberede seg på, og det ble en bratt læringskurve for lærere og elever. Pandemien skaper fremdeles utfordringer for skolene, men erfarne aktører på nettundervisning som Learnlink ønsker å dele sin kunnskap slik at ingen elever blir hengende etter.
På tross av noen læreres negative innstilling til nye digitale hjelpemidler ble skolen heldigital over natten, og alle måtte sette seg inn i diverse verktøy for å gi elevene oppfølgingen de har rett på. Det reviderte budsjettet bevilget 140 millioner kroner ekstra til anskaffelse av digitale hjelpemidler, og med høstens fagfornyelsen er det viktig at disse legges i langsiktige investeringer for å styrke læreverket.
Mange skoler valgte å gå for kjente løsninger og store, internasjonale aktører, selv om norske Edtech-selskaper stod klare med innovative alternativer. Learnlink, som har flere års erfaring med nettundervisning, ville ikke stå på sidelinjen under dugnaden, og åpnet nettundervisningsverktøyet sitt gratis for lærere.
– Over natten ble jeg kontaktet av mange lærere som lurte på hvordan de skulle følge opp elevene sine digitalt. Vi satte sammen en guide til lærerne og veiledet flere underveis. Vi så raskt at Learnlink var nyttig for dem, sier medgründer Tellef Tveit i Learnlink.
Det offentlige må nå nok en gang forberede seg på stengte skoler, og noen steder i landet er det allerede realiteten. Sannsynligvis vil vi måtte tilpasse oss smittetopper en stund fremover. Da vil de dra nytte av å en god katalog med digitale hjelpemidler, som lærerne opplever at fungerer. Tellef mener de må være på offensiven, og Learnlink står klare til å hjelpe til. Før skolene åpnet igjen var det 2000 lærere som benyttet det digitale klasserommet.
– Vi er bekymret for hvordan skolehøsten blir, med både karantener og de elevene som må være hjemme fordi de har tegn til forkjølelse. I tillegg er programmering blitt pensum fra dette skoleåret i fjerde til tiende trinn. Det er mange foreldre som ikke kan bidra med hjelp der. Vi har også snakket med mange lærere som er usikre på hvordan de skal lære bort programmering. Derfor har vi laget et opplegg hvor elevene selv kan lære seg grunnleggende programmering med videosnutter og mulighet for å chatte med lærere, forteller Tellef.
Hjemmeskolen åpnet for en digitalisering av skolen, og Learnlink håper det offentlige ser mulighetene i norsk teknologi fremover. Kunnskapen og erfaringen disse selskapene sitter på kan gjøre store forskjeller for barn med utfordringer i skolen, og være et steg mot å sikre den tilpasningen alle elever i utgangspunktet har rett på. Det er Learnlink spesielt opptatt av:
– Rundt 30 prosent faller fra før videregående skole. Det er både dyrt og trist. Med nettundervisning og personlig læring kan elevene jobbe med sine unike utfordringer og få tilpasset oppfølging, hvilket er vanskelig å få til i et klasserom med 30 elever, sier Tveit og uttrykker at han gjerne skulle hatt et samarbeid med det offentlige.