I et hav av fritidsaktiviteter kan det være utfordrende å bestemme hvilke det er verdt å bruke barnas og familiens tid på. En ting er hva barna selv vil drive med, men som forelder må man også vurdere om tiden og utgiften er verdt det. Lærer barnet ditt seg noe nyttig? Treffer de likesinnede? Får de gode forbilder? Her er 5 krav en fritidsaktivitets bør oppfylle, og som du kan holde utkikk etter.
Skolen er åpenbart en viktig arena for læring, men kanskje en enda viktigere sosial arena. Det samme gjelder fritidsaktiviteter. Det er ikke tilfeldig hvem barnet ditt møter, interagerer med og knytter seg til på aktivitetene sine. Barn med like interesser og personligheter finner hverandre, kanskje i større grad enn på skolen der naboer og klassekamerater holder sammen av bekvemmelighet. Gjør derfor god research på det sosiale miljøet ved klubben eller laget du vurderer å la barnet ditt bli en del av. Merk deg om konkurranse eller samarbeid er i fokus og om barnet ditt kan forvente en hjelpende hånd av de andre i møte med utfordringer. Gi barnet ditt en fritidsaktivitet de virkelig trives med og de vil få venner for livet.
Med all tiden som går til barnas fritidsaktiviteter bør de være mer enn bare oppbevaringsplasser. De må inneholde et læringselement og sørge for at barna utvikler seg på en måte. Det kan være fysisk eller mental vekst, eller en kombinasjon. Tradisjonelt har fritidsaktiviteter hatt fokus på det fysiske, kanskje for å stå i kontrast til de lange skoledagene til barna. Men trendene vi ser med stadig flere som gamer og interesserer seg for teknologi viser at barn i dag trives godt med og søker etter mental stimulering. Resultatet er at idrettsklubber starter e-sportlag og at foreldre finne kodeklubber til barna sine. Hvis dere ikke enda har vurdert å gi barna en fritidsaktivitet der de lærer praktiske eller digitale egenskaper er det på tide å gi det plass i kalenderen.
I forlengelse av forrige krav er det en stor fordel om læringsverdien også er fremtidsrettet. Fysiske aktiviteter er en investering i barnas fremtidige helse. De trenger også aktiviteter som stimulerer nysgjerrigheten og problemløsningsevnene deres. Fritidsaktiviteter med fokus på teknologi og læring slår to fluer i en smekk. Digitale evner er ikke lenger bare ettertraktet, men nødvendig for å ta del av samfunnet. Spør deg selv: på hvilken måte ruster fritidsaktivitetene til barnet ditt dem for fremtiden? En fritidsaktivitet som har blitt populær de siste årene er kodekurs, altså en arena for å lære programmering. Når barn lærer programmering går de fra å bli passive forbrukere av teknologi til å ha mulighet til å skape og forme den. Verden trenger kreative, lure barn som vil løse fremtidens utfordringer, og de som kan kode har det beste utgangspunktet.
Fritidsaktivitetene til barna bør introdusere dem for sunne, gode forbilder. Det kan være unge mennesker som selv har en interesse for det barna holder på med, eller eldre mentorer med lang erfaring bak seg. Uansett bør de inneha gode pedagogiske evner, og ikke minst sosiale evner. Forbildene til barna har ansvar for å formidle mulighetene hobbyene deres kan åpne for, og for å støtte dem i drømmene og prosjektene deres. Foreldre spiller selvfølgelig en viktig rolle i barnas støttesystem, men det å ha et forbilde som virkelig tror på deg kan gi uvurdelig selvtillit.
Dette er kanskje det første kravet foreldre tenker en fritidsaktivitet bør oppfylle og det er ikke uten grunn. Selvfølgelig er det viktig at barna har det gøy og liker det de gjør etter skolen. Kravet må likevel ikke underkommuniseres, spesielt sett i lys av de fire vi har vært gjennom nå. For det spiller liten rolle om det er lærerikt, sosialt og stimulerende dersom barna ikke egentlig synes det er så gøy. Morsomme aktiviteter gir mestringsfølelse, motivasjon til å lære mer og utholdenhet til å fortsette når det blir vanskelig. Det er ikke uvanlig at foreldre vil at barna deres skal holde på noe de tenker er nyttig, men som barna ikke synes er så gøy. Det kan være verdt et forsøk å finne en mer engasjerende måte å lære på enn den tradisjonelle. Bruk interessene barnet ditt allerede har som grunnlag for læring og det blir lettere å engasjere dem!